Nikdo rozumný pochopitelně nestojí o to, aby docházelo k haváriím v letecké dopravě. Aby ve vracích letadel umírali lidé a vznikaly tak škody nemalého rozsahu. A proto se udělalo mnoho rozhodnutí a opatření, která nám mají bezpečnost letecké dopravy zajišťovat. A určitě to funguje. O leteckých nehodách slyšíme skutečně jen ojediněle, pokud vůbec.
A když to funguje, měli bychom být za to vděčni. Protože ony stačí i komplikace se zpožděnými či zrušenými lety a podobné potíže. A kdybychom se měli ještě navíc bát toho, jestli vůbec dorazíme živí a zdraví…
Ale někdy se to přece jenom přehání. Někdy je někdo takzvaně papežštější než papež. A aniž by domyslel důsledky svého rozhodnutí, přikáže to, co si usmyslí. A běda, když má někdo takový na leteckou dopravu vliv!
Už možná tak deset let létám na jihoafrické letiště v George. Je malé, ale tamní lidé jsou na něj hrdí a jsou rádi, že ho mají. Inu, je to tam daleko a nejlepší doprava je tam ta letecká, a navíc se chlubí třeba i tím, že je celé letiště v provozu výlučně díky vlastní solární elektřině. A i s nedávným výpadkem po aktualizaci počítačů se hravě vypořádali. Létá se tam obvykle načas, odbavení je snadné a rychlé… Prostě letiště jedna báseň.
Ovšem teď se ozvali úředníci. A že prý to, co dlouhá léta skvěle funguje, není dost dobré. Letové navigační služby (ATNS) prostě 19. července rozhodly, že tam piloti budou muset nově provádět vizuální přiblížení. Tedy nebudou se smět při přistání spoléhat jenom na přístroje. A to je problém. Protože v George bývají poměrně časté nepříznivé povětrnostní podmínky, a za nich stejně jako za tmy se prostě nově nesmí do George létat. Tečka.
Pokud tam nebude dost dobře vidět, je jedno, jak skvěle jsou dnešní letadla technicky vybavená. Pokud nebude dost dobře vidět, budou se lety zpožďovat, rušit nebo odklánět, třeba do 400 kilometrů vzdáleného Kapského Města. A kdy se toto opatření zruší? Až skončí kontrola. A to je kdy? To se neví. Je to totiž složité…